Trăim niște vremuri dificile, instabile, în care nu este greu de înțeles că ne căutăm „false bucurii”, uneori chiar în mâncare. Cu siguranță, este o perioadă din care vom avea multe de învățat cu toții. Am pornit cu avânt și responsabilitate să #stămacasă. Ne-am facut provizii, planuri, așteptări. Ceea ce este poate cel mai greu de acceptat este tocmai incertitudinea în care trăim, constant, de o perioadă bună care pare că se va tot prelungi. La fel și incertitudinea.

Din punct de vedere alimentar, suntem convinși că mulți dintre voi și-au făcut planuri mărețe în ceea ce privește dieta și sportul. La pusul în practică, stăm destul de rău și, astfel, apare frustrarea. În mod paradoxal, tocmai această emoție greu de gestionat ne determină să mâncăm și mai mult.

Potrivit unui studiu internațional citat Darwin Nutrition și organizat de Institutul de sondaje IFOP, fiecare persoană care participant s-a îngrăşat, în medie, cu 2.5 kilograme în perioada de izolare la domiciliu.

1) Să acceptăm în primul rând că trăim niște vremuri în care nu vom putea toți să facem schimbări radicale în viața noastră doar pentru că avem TIMP. Nu este suficient timpul atunci când stresul, frica, nesiguranța ne vizitează zilnic.

2) Să mergem la cumpărături cât mai rar cu putință. Foarte important: faceți o listă clară. Nu vă plimbați printre rafturi, că poate vă trebuie și aia, și cealaltă (CINE știe în vremurile astea, poate aveți nevoie). Pe lângă expunerea în sine, vă veți trezi cu un coș plin de lucruri pe care nu le aveați în plan și nicidecum necesare. Problema și mai mare apare atunci când punem în plus: ciocolată, napolitane, biscuiți, sărățele și alte ronțăieli. Practic, alimentele care reușesc să ne hrănească emoțiile atât de „înfometate” în momentul acesta. Revenind la ideea în sine: lista de cumpărături, nimic în plus. Prima regulă ca să nu mâncăm ceea ce ne îngrașă este să NU avem în casă aceste bombe calorice.

3) Alegeți alimente sănătoase și cât mai diverse, dar NU exagerați cu cantitățile pentru a avea un  motiv în plus să mâncați toată ziulica, de teamă să nu se strice.

– legume crude și bineînțeles congelate (sursă de legume oricând). La fiecare masă, jumătate din farfurie trebuie să fie acoperită de acestea. Fie sub formă de salată asortată sau preparate termic;

 fructele urmează aceeași regulă: cât mai diverse. Cumpărați cantități mici și mizați pe varietate;

– paste/orez/cartofi/pâine/mămăliga trebuie să acopere un sfert de farfurie. ATÂT;

– brânzeturi/carnea/ouăle – un alt sfert din farfuria dumneavoastră;

– alunele/nucile/semințele/migdalele/fisticul pot fi folosite fie pentru o gustare hrănitoare, fie adăugate în meniul zilnic.

Porția este de 30g (cât încap într-o palmă). Ideal, crude și nesărate;

– dulciurile și ronțăielile, deși suntem cu toții conștienți că nu ne fac bine, ne aduc plăcere și liniște (pe moment). Nu putem să cădem într-o extremă, însă putem merge pe varianta de a cumpăra o cantitate mică, o porție (30-40g), astfel încât să ne satisfacem pofta. Dacă cumpărați 500g de ciocolată și o sacoșă de chipsuri, vor fi gata până să constientizați;

4) Un program cât de cât organizat. Haosul nu ne face niciun serviciu, mai ales acum. Așa cum mulți am funcționat până acum după un program și în momentul acesta ar trebui procedat la fel. Programul de mese este foarte important, în primul rând pentru că vă limitează mâncatul haotic/emoțional/necontrolat. Trei mese/zi și în funcție de activitatea fizică puteți adăuga și o gustare de fruct sau oleaginoase sau bineînțeles, legume.

5) Faceți mișcare. Statul acasă nu este o scuză pentru a lenevi din pat pe canapea și din canapea pe pat. Sunt variante online suficiente pentru TOATĂ LUMEA. Mulți antrenori care fac cursuri online sau pur și simplu găsiți tutoriale pe YouTube sau aplicații.

Nu în ultimul rând, este foarte important să setăm nivelul de așteptări. Țelul nostru în momentul de fată este să ieșim sănătoși fizic și psihic din autoizolare. Nu puneți presiune mare pe umerii voștri.

Încercați să vă îmbunătățiți alegerile alimentare treptat, fără a vă impune țeluri irealiste. Alimentația sănătoasă nu ține 2-3 săptămâni, ci toată viața.

Larisa Cristea,nutriționist-dietetician „Dorna Medical: „Țelul nostru în momentul de fată este să ieșim sănătoși fizic și psihic din această perioadă!”

Larisa Cristea, nutriționist-dietetician vă așteaptă la Cabinetul de Dietetică-Nutriție DORNA MEDICAL: 
Suceava (în incinta Centrului de Radiologie și Imagistică Dorna Medical Suceava, Strada Universității, nr. 29, Suceava)
☎️0330 19 02 05
☎️0748 25 00 70
 
Câmpulung Moldovenesc (în cadrul Policlinicii Municipale din Câmpulung Moldovenesc, Strada Dimitrie Cantemir 2, etaj 1, camera 13)
☎️0746005087
 
Vatra Dornei (Policlinica Dorna Medical, Strada Mihai Eminescu nr 19)
☎0330 100 427
☎0751 516 175
 
Rădăuți (în incinta Centrului de recoltare analize medicale Dorna Medical, Strada Grănicerului nr. 12)
☎️0230/561 555
☎️0735/867 586

Postează un comentariu