Facultatea de Științe ale Educației, vizită de studiu la București
Facultatea de Științe ale Educației din cadrul Universității „Ștefan cel Mare“ Suceava a organizat, în perioada 15 – 18 septembrie a.c., la București, vizita de studiu Educația timpurie – de la politici educaționale la bune practici naționale.
La eveniment au participat 2 cadre didactice, conf. univ. dr. Otilia Clipa și conf. univ. dr. Doina Maria Schipor, și 17 studente ale programului de licență Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar și ai programului de masterat Managementul Instituțiilor Educaționale. Evenimentul a fost organizat de conf. univ. dr. Otilia Clipa, prodecan al Facultății de Științe ale Educației, și a fost finanțat din fonduri obținute printr-un proiect susținut de Ministerul Educației cu tematica referitoare la organizarea Evenimentelor pentru dezvoltarea competențelor studenților. Activitățile propuse au propus facilitatea înțelegerii politicilor educaționale prin întâlniri cu experții din cadrul Ministerului Educației și de la Comisia de Învățământ din Senatul României și analiza diverselor alternative educaționale pentru educația timpurie din municipiul București.
La Ministerului Educației, întâlnirea a avut loc luni, 16 septembrie, și au participat directori și inspectori pentru formare inițială și continuă, care au explicat etapele de realizare ale politicilor educaționale și viziunea asupra formării profesorilor. Studentele au pus întrebări legate de tematicile politicilor educaționale, de modalitățile prin care s-ar putea implica în dezbaterile naționale și despre posibilitățile de comunicare și colaborare între instituțiile educaționale.
activități vizând educația timpurie
Discuțiile despre felul în care se legiferează aceste documente de politică educațională au fost continuate marți, 17 septembrie, la Comisia de Învățământ din cadrul Senatului României, prin sublinierea aspectelor privind analiza și aprobarea documentelor în comisie, statutul și componența comisiei și pașii care trebuie respectați pentru a fi aprobate. Discuțiile au fost intense și s-au referit la creșterea calității educației din perspectiva profesorilor și a reprezentaților comisiei. Studentele s-au bucurat de turul ghidat al Palatului Parlamentului și de întâlnirea cu parlamentarii suceveni.
Programul vizitei a continuat cu participarea la activități vizând educația timpurie organizate de Grădinița Acorns (https://www.acorns.ro/), unde s-a asistat la activități practice și s-a analizat dezvoltarea senzorială a copiilor de 1-3 ani, cu discuții despre modalități optime de conectare a copiilor cu personalul didactic. Ulterior, grupul s-a deplasat la Centrul Româno-Danez pentru educație integrată, unde au putut fi observate activități pentru educație timpurie și tehnici prin care pot fi integrate activitățile din interiorul grădiniței cu activitățile din spațiul exterior acesteia.
Atelierele de formare au inclus și o vizită la grădinița și școala primară din cadrul Politehnicii București, studentele apreciind mediul de învățare, condițiile foarte bune de educare și dotările de care dispun. Ulterior, grupul s-a deplasat la Questfield International College (https://www.questfield.ro/our-school/), cu sistem de formare de la creșă până la nivelul de liceu, care funcționează cu peste 300 de elevi. Vizita și explicațiile primite au permis explorarea principiilor de educație ale instituției, a spațiilor generoase și optim dotate. Studenții și cadrele didactice au apreciat stilul managementului școlar și aplicarea leadership- ului atât în comunitatea profesorilor, cât și în activitățile cu elevii de toate vârstele.
Miercuri, 18 septembrie, a fost organizată vizita la Grădnița Step By Step – Bambi (https://www.bambistepbystep.ro/). Aici, studentele au participat la activitățile organizate pentru copiii de vârstă preșcolară și antepreşcolară și au analizat sistemul alternativ educațional Step by Step si implicațiile asupra educației timpurii.
Facultatea de Științe ale Educației din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” consideră că efectele pozitive ale vizitelor de studiu pot genera o motivație puternică de a înțelege și dezvolta competențe complexe pentru cei care se pregătesc să preia misiunea de a fi profesor, formator pentru generații viitoare. Atelierele de formare din cadrul acestor vizite au avut scopul de a aduce în discuție sensurile și semnificațiile profesiei de dascăl, profilul de competențe al liderului educațional și modalitățile diverse prin care acestea pot fi dezvoltate. Dincolo de așteptări și de realizări, considerăm că cel mai important obiectiv al întâlnirilor a fost colaborarea și comunicarea autentică între studenți, profesori și membrii comunității educaționale naționale.